Arbeidstakere kan ha ulike kombinasjoner av arbeidsforhold eller inntektstyper i samme virksomhet. De kan også jobbe i flere virksomheter. Dette er det viktig å ta hensyn til når du sender inntektsmeldingen.
Slik forholdet du deg til de ulike variantene med tanke på inntektsmelding:
Arbeidstakeren har ett arbeidsforhold i én virksomhet
Arbeidsgiver skal sende én inntektsmelding.
Arbeidstakeren har to inntektstyper i ett arbeidsforhold i samme virksomhet
Eksempel: En butikkansatt har en stilling med fast stillingsprosent og får fastlønn for dette. I tillegg jobber den ansatte ekstra ved behov på timelønn, og dette er knyttet til det samme arbeidsforholdet i virksomheten.
Her skal arbeidsgiveren sende én samlet inntektsmelding for begge inntektstypene, der man oppgir den samlede lønnen (både fastlønnen og timelønnen).
Arbeidstakeren har to ulike arbeidsforhold i samme virksomhet
For arbeidstakere med flere arbeidsforhold i samme virksomhet kan det være slik at arbeidstakeren ikke har fravær fra alle arbeidsforholdene.
Det skal likevel sendes inn en egen inntektsmelding for alle arbeidsforholdene. Det er fordi NAV trenger informasjon om beregnet månedslønn også for disse arbeidsforholdene, slik at det totale beregningsgrunnlaget for månedslønn (på tvers av de ulike arbeidsforholdene innen den gitte juridiske enheten) blir riktig.
Slik gjør du det
Eksempel: Den ansatte i produksjonsbedriften er sykemeldt fra stillingen som produksjonsarbeider, men ikke fra stillingen som renholder.
Da skal du sende inn en vanlig inntektsmelding for ytelsen sykepenger for arbeidsforholdet som produksjonsarbeider.
I tillegg skal det sendes inn en inntektsmelding for arbeidsforholdet som renholder (arbeidsforholdet uten fravær). Der skal koden for å ikke utbetale være satt til Det er ikke fravær i dette arbeidsforholdet. I den skal ikke første fraværsdag angis, og refusjonsbeløp skal settes til kr 0,-.
Beløpet for beregnet månedslønn skal oppgis. Arbeidsgiverperioden skal være den samme som i den vanlige inntektsmeldingen for sykepenger:
Dette gjelder for sykepenger, opplæringspenger, pleiepenger barn og nærstående, og omsorgspenger.
Arbeidstakeren har to eller flere arbeidsforhold i to eller flere virksomheter
Arbeidsgiver skal sende inn to eller flere inntektsmeldinger, én for hvert arbeidsforhold.
Unntak fra regelen om én inntektsmelding per arbeidsforhold ved ytelsen Foreldrepenger
Selv om en arbeidstaker har flere arbeidsforhold sendes det kun inn én inntektsmelding. Her oppgir du ikke arbeidsforholds-ID.
Når du fyller ut inntekstmeldingen i Lønn spiller det ingen rolle hvilket arbeidsforhold du velger, ettersom dette ikke sendes med inn til NAV.