-
Steg 2 starter automatisk når avtalen er godkjent hos Mastercard (steg 1):
- Det sendes ut som en e-post fra Duett til kunden (firmaet). Dette er personen som ble oppgitt som mottaker av e-posten i steg 1. Avsender på e-posten er ikke-svar@mail.duett.no. Husk å sjekke søppelfilteret om du ikke mottar e-posten.
- NB! Linken i denne e-posten er gyldig i tre dager.
- Er tidsfristen for linken gått ut, eller du er usikker på om kunden har mottatt denne, kan regnskapsfører manuelt sende ut e-posten selv fra avtalebildet i Meny - Innstillinger - Bank. Her kan du også endre mottaker til noen andre med kontotilgang og signeringsrettigheter for firmaet.
- Det sendes ut som en e-post fra Duett til kunden (firmaet). Dette er personen som ble oppgitt som mottaker av e-posten i steg 1. Avsender på e-posten er ikke-svar@mail.duett.no. Husk å sjekke søppelfilteret om du ikke mottar e-posten.
- Følg stegene i e-posten:
- Kunden trykker på linken i e-posten
- Kunden velger bank, nettbanktype og hvilke konti som skal brukes i betaling. Du gir samtykke for 180 dager. Les mer om å Gi eller endre tilganger til konti for Mastercard Betaling.
- 💡 Er du DnB-kunde av typen Nettbedrift? DNB krever at du benytter bruker-id (ikke fødselsnummer). Velger du fødselsnummer, får du opp feilmelding. Les også om skattetrekkskonto hos DnB.
- Les også om kobling av skattetrekkskonto for SDC-banker
- Kontoene blir så koblet og tilgjengelige for Duett Økonomi.
- Når dette er gjort, får regnskapsfører et gult varsel på Banktrans i Handlingssenteret. Dette viser at det er klart for steg 3.
Jeg finner ikke banken i bankvelgeren. Hva gjør jeg?
Opprett en supportsak, slik at vi kan sjekk opp.
Jeg får feilmelding om at det ikke finnes noen nettbankavtale eller at vi ikke har et kundeforhold med denne banken
Sjekk at det er valgt riktig bank og nettbanktype. Kontakt eventuelt banken om dette er riktig.
Hva slags konti kan jeg velge?
Du kan kun bruke konti som er eid av firmaet. Det betyr at firmaets organisasjonsnummer må være knyttet til kontiene. Mastercard sjekker eierskap til kontiene opp mot organisasjonsnummeret.
Enkeltpersonforetak kan gjøre tilgjengelig konto fra privat nettbank. Da må konto være eiet av enten enkeltpersonforetaket eller av personen som er eier av enkeltpersonforetaket.
Dette gjelder også for ektefeller i felles firma. Bankkonti må her være registrert på eier av organisasjonsnummeret.
Jeg mangler én eller flere konti
Har du kontotilgang? Er det feil oppsett i bank? Kontakt banken for hjelp til å feilsøke.
Dette gjelder også om du mangler skattetrekkskonto.