Du må først bestille avtale hos bank
Skal du ta i bruk automatiske innbetalinger i Duett Økonomi, må du først bestille en OCR-avtale i banken. En OCR-avtale gjør det mulig å fakturere med KID.
Er du regnskapsfører og kontoeier har gitt fullmakt til regnskapskontoret for sine banktjenester, kan du selv bestille avtalen. Deretter vil avtalen gå til bedriftens daglige leder for eSignering.
Dette må være med i avtalen:
- Kundeenhets-ID/Datamottaker er 00032112 - dette gjelder for alle avtaler
- Faktureres det fra Duett Økonomi må det oppgis at kid er bygget opp etter modulus 10 og har 15 siffer
Bruk veiviser - få hjelp til steg for steg
Når avtalen er på plass og du skal ta den i bruk i Duett Økonomi, går du til veiviseren og Ta i bruk en prosess og velg Inntekstsstrøm.
Følg stegene i veiviser. Når du har fullført denne, er avtalen klar for bruk.
Jeg vil sette opp manuelt
Får du ikke benyttet veiviseren, kan du ta i bruk funksjonen manuelt. Artikkelen Manuelt oppsett av automatiske innbetalinger vil hjelpe deg steg for steg med å komme i gang.
Jeg bruker eksternt fakturasystem
Hvis du benytter et annet fakturasystem i dag, eller er i ferd med å bytte til å fakturere fra Duett Økonomi, er det flere ting du må passe på. Det kan du lese om i artikkelen Automatisk innbetaling når du bruker eksternt fakturaprogram. Du vil fortsatt få innbetalingene bokført automatisk.