Akontofaktura

  • Oppdatert

Denne veiledningen gjelder Duett Win.

Akontofaktura benyttes når en ønsker å kreve inn deler av totalbeløpet før sluttavregning. Et typisk eksempel på dette er arbeid som går over lengre tid. 

For å benytte akontofaktura må en på den enkelte kunde under <Registre> <Klientens registre> <Kunder> og arkfane 2 - Fakturering merke av for at akontofakturering er tillatt på kunden. Deretter må en angi en Akontovare og et Akontobeløp. 

Akontovaren opprettes under <Registre> <Klientens registre> <Varer> og må ha varetype 'Beløpsvare'.

Ordren opprettes på vanlig måte under <Ordreregistrering>, og i feltet ’Ordretype’ må en angi Akonto-ordre. Fakturaene skrives ut, godkjennes og bokføres på ordinær måte. 

Ved sluttavregning på kunden opprettes en ordre, og i feltet ’Ordretype’ må en angi Sluttavregning. Når en trykker enter ut av feltet ’Ordretype’ vil det aktiveres en dialog hvor en må velge hvilke akontofakturaer som skal inngå i aktuell sluttavregning. En må registrere inn en varelinje for det totale fakturabeløpet.

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 0 syntes dette var nyttig

Jeg har lest artikkelen, men trenger fortsatt hjelp. Opprett en supportsak.