Denne veiledningen gjelder Duett Win.
Akontofaktura benyttes når en ønsker å kreve inn deler av totalbeløpet før sluttavregning. Et typisk eksempel på dette er arbeid som går over lengre tid.
For å benytte akontofaktura må en på den enkelte kunde under <Registre> <Klientens registre> <Kunder> og arkfane 2 - Fakturering merke av for at akontofakturering er tillatt på kunden. Deretter må en angi en Akontovare og et Akontobeløp.
Akontovaren opprettes under <Registre> <Klientens registre> <Varer> og må ha varetype 'Beløpsvare'.
Ordren opprettes på vanlig måte under <Ordreregistrering>, og i feltet ’Ordretype’ må en angi Akonto-ordre. Fakturaene skrives ut, godkjennes og bokføres på ordinær måte.
Ved sluttavregning på kunden opprettes en ordre, og i feltet ’Ordretype’ må en angi Sluttavregning. Når en trykker enter ut av feltet ’Ordretype’ vil det aktiveres en dialog hvor en må velge hvilke akontofakturaer som skal inngå i aktuell sluttavregning. En må registrere inn en varelinje for det totale fakturabeløpet.