Låste poster i reskontro eller kryssefeil i Duett Win

  • Oppdatert

Denne veiledningen gjelder Duett Win.

'Jeg får ikke krysset reskontro' eller 'Jeg finner ingen post å krysse mot', er henvendelser vi ofte mottar på kundesenteret. Det skyldes i de fleste tilfeller at fakturaen er låst i reskontro. Du ser statusen på posten ved å gå på <Reskontro> og <Oppslag reskontro>.

En reskontropost låses når den sendes til bank for remittering. En får da ikke endret på bilagsføringen tilhørende posten, og heller ikke krysset den. Det kan være at posten blir avvist i bank, eller at fakturaen av en eller annen grunn er blitt betalt manuelt. Det fører til at den blir liggende som låst.

For at man skal krysse betalingen mot fakturaen må posten i utgangspunktet låses opp.  

 Ved bruk av MinSide Bank/BankTrans: 

Se listen 'Utbetalinger' (MinSide; Kostnader - Bank - Utbetalinger, eller fra ordinær Duett; <Reskontro> <Betalingsformidling> <Utbetalinger (web)>). Dersom statusen er `Sendt til bank` eller `Mottatt i bank` så kan postene låses opp. Det kan være aktuelt om de er forfalt og enten:

  1. 'Sendt til bank' -  ikke fått avviksmelding og beløp er ikke trukket i bank. Kan skyldes feil i avtalen. Dette fører ofte til at man betaler fakturaen manuelt, eller at den sendes til attestasjon/godkjenning på nytt etter at avtalen er oppdatert hos bank/Evry.
  2. 'Mottatt i bank' - man er forbi forfallsdato og beløpet er trukket, men ingen avregningsretur. Man kan da føre betalingen manuelt, og man må kansellere transaksjonen i utbetalingsrapporten slik at den blir låst opp og kan krysses.

 Ved bruk av betalingsformidling/filoverføring: 

  • Gå til <Reskontro> <Betalingsformidling> <Endre oppdrag> og finn den aktuelle låste posten.
  • Om det ikke skal leses inn returfil fra bank, gå til kolonnen `Status` og velg statusen 'P - Plukket'. Trykk knappen 'Godkjenn endringer'.
  • Gå deretter til menypunktet <Kansellere oppdrag>. Marker transaksjonene og trykk på knappen 'Godkjenn kansellering'. 

 Dersom transaksjonene forblir låst selv etter at man har ignorert de fra utbetalingsrapporten, så er det åpnet for likevel å kunne enten krysse en låst post, eller man kan oppheve låsen via <Reskontro> og <Kryssing>.

En låst post kan krysses i menypunktet <Kryssing> og der merke av for at man ønsker å se ALLE poster (ikke kun åpne).

Alternativt kan du oppheve låste poster i menypunktet for kryssing:

Dette gjøres via menypunktet <Kryssing> og deretter 'Kryssing' i toppmenyen og 'Opphev status låst'. Påse at det øverst til høyre ‘Vis’ er angitt ‘..alle reskontroposer’ og at posten er merket i første kolonne i tabellen før utfører operasjonen. Dette opphever reskontrostatus låst for avmerkede poster som har status låst. Ny status og restbeløp blir satt ut fra innholdet i krysseloggen for postene.

27453_1

 

 Opplever man problemer med feil status og restbeløp så kan man korrigere dette også selv i menypunktet <Kryssing> og i toppmenyen 'Kryssing'. Trykk da på 'Rett opp status og restbeløp'.

Duett tar da utgangspunkt i krysseloggen for å få satt riktig status og restbeløp for poster med feil eller avvik. Du må først velge kunde eller leverandør, og merke av i listen de postene du vil rette opp i. Poster med status Låst vil ikke bli berørt av denne rutinen. Det er heller ikke mulig å merke av poster med status Krysset. 

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 0 syntes dette var nyttig

Jeg har lest artikkelen, men trenger fortsatt hjelp. Opprett en supportsak.