Du ser status på a-melding her:
Status Innsendt - du har ikke hentet kvittering
Dersom A-meldingen har status Innsendt betyr det at kvittering fra Altinn ikke ble hentet etter at A-meldingen ble sendt inn. Dette kan skyldes forsinkelser enten hos Altinn eller i Duett Økonomi slik at påloggingssesjonen gikk ut før kvittering ble hentet.
Kvitteringen må da hentes manuelt. Dette gjør du ved å klikke på den grønne lenken for A-meldingen slik at A-meldingsskjermbildet åpnes. Velg så den grønne knappen Hent kvittering fra Altinn. Boksen for innlogging til Altinn vil komme opp. Når pålogging er gjennomført vil kvitteringen bli hentet. Da kan du se om A-meldingen ble godkjent eller om det er avvik på den.
Status Sendt, kvittering ikke mottatt
Er status Sendt, kvittering ikke mottatt..? Da trykker du på den grønne knappen og velg Hent kvittering fra Altinn.
Gå deretter til utbetalingsdialogen og se om KID/kontonummer er på plass.
Fører dette ikke frem`? Gå til a-meldingen, arkfanen Oppsummering og hent ut info manuelt der.
Status Opprettet, ikke sendt enda
A-meldinger med status Opprettet, ikke sendt enda er enten opprettet automatisk av lønnssystemet, eller av bruker.
Disse må sendes inn for å bli godkjent i Altinn ✅
Gå til A-meldingen og velg Send a-melding fra den grønne knappen til høyre i dialogen.
Status Godkjent av Altinn
Alt er i orden!