Du oppretter og sender MVA-meldingen i Duett Økonomi under Meny – Regnskap og årsoppgjør – MVA-melding.
Opprette Mva-melding
Klikk på knappen Opprett ny MVA-melding for å opprette en ny MVA-melding.
I dialogboksen som kommer frem velger du kategori Alminnelig eller Primær, type Ordinær eller Erstatning, og angir ønsket termin og år. Les her om du skal registrere et tilbakegående avgiftsoppgjør.
Klikk på knappen vis flere valg for å kunne sette dato som grunnlag for MVA-meldingen.
Velg mellom to typer mva-melding
Du kan velge mellom to ulike mva-meldingstyper.
Ordinær: Den første meldingen du oppretter for en gitt termin, vil ha typen Ordinær.
Erstatning: Har du allerede sendt en ordinær mva-melding for en gitt termin, må man velge type Erstatning. Dette er en komplett mva-melding som erstatter første innsending.
Det er ingen begrensninger på hvor mange slike du kan sende, innad i en gitt termin. Skatteetaten legger alltid siste godkjente mva-melding til grunn for terminen.
Sende mva-melding
Når meldingen er opprettet, velger du Send mva melding fra den grønne knappen. Det kommer da opp en ny arkfane, hvor du må logge inn med BankID. Når dette er gjort, får du beskjed om at arkfanen kan lukkes.
Fylle ut merknad
I noen tilfeller kan det være behov for å fylle ut merknader i mva-meldingen. Les mer her.
Mva-spesifikasjon: Se enkeltposter
Se her om du har behov for spesifikasjon av enkeltposter
Status etter innsending
Når mva-meldingen er sendt, får den først status Melding sendt til behandling. Venter på svar.
Du kan da gjøre andre ting i Duett Økonomi, på samme firma, eller et annet. Bekreftelse på innsending vil normalt komme automatisk av seg selv.
Noen ganger kan det ta litt tid før Altinn rekker å behandle innsendingen. Om du venter litt etter innsending og trykker F5, vil du få muligheten til å sjekke status.
Når mva-meldingen er innsendt og godkjent, vises dette nederst til venstre.
Trykk på lenken for å åpne kvitteringen. Kvitteringen fra Skatteetaten er et PDF-dokument som inneholder nødvendig betalingsinformasjon.
NB! Dersom du som innsender ikke har rettighet til å signere på vegne av firma, må noen med signeringsrett utføre dette i portalen til Skatteetaten.
Slette mva-melding
Du kan også velge Slett mva-melding fra den grønne knappen. Du kan kun slette meldinger som er opprettet, men ikke sendt.
Dette kan være aktuelt om man feilaktig oppretter en mva-melding når terminen er ferdigrapportert.
Finne mva-meldinger
For å se på mva-meldinger som allerede er opprettet (og eventuelt sendt), trykk i feltet ved Velg mva-melding oppe til venstre.
Når du velger en mva-melding som er opprettet, men ikke sendt, sjekker systemet om det er gjort endringer innenfor aktuell termin. Er det gjort endringer, kommer denne meldingen opp:
Innstillinger for mva
NB! MVA-meldingen følger innstillingene som er gjort i Duett Win – Klientregister - Regnskap.
Her gjøres det valg for oppgaveplikt, Alminnelig, Primær eller begge, og terminlengde. Her velger du også hvordan mva skal periodiseres. Enten etter Bilagsdato (anbefalt), eller Regnskapsperiode.
Se mva-grunnlag
Ønsker du å se nærmere på hva som er grunnlaget for mva-meldingen, trykk på Mva-grunnlag i toppen av skjermbildet. Du finner også valget under Meny - Regnskap og årsoppgjør - Mva-grunnlag.
💡Når du har opprettet Mva-melding, trykk på CTRL-knappen samtidig med at du klikker på Mva-grunnlag eller Mva-kontroll så får du disse opp i egne arkfaner.